Orgány kraje v přenesené působnosti:

  • projednávají koncepci požární ochrany v kraji,
  • vytvářejí podmínky pro dislokaci a vybavení jednotek hasičského záchranného sboru,
  • vydávají nařízením kraje požární poplachový plán kraje a stanoví podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany a podmínky k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů,
  • organizují s hasičským záchranným sborem kraje požární ochranu v období stavu ohrožení státu a válečného stavu,
  • hradí k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany náklady jednotkám sborů dobrovolných hasičů vybraných obcí spojené se zásahy mimo jejich územní obvod a podílí se na financování jejich akceschopnosti, pořízení a obnově požární techniky.
  • stanoví nařízením kraje podmínky k zabezpečení
    • požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru,
    • požární ochrany v budovách zvláštního významu,
    • požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob.

Kraj v samostatné působnosti:

  • projednává roční zprávu o stavu požární ochrany v kraji,
  • k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany přispívá:
    • hasičskému záchrannému sboru kraje na financování jeho potřeb,
    • obcím na financování potřeb jejich jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí.