Textový podklad pro podcast Zdravotní prohlídky a pracovnělékařské služby
Kategorie prací
Zjistěte, do jaké kategorie prací máte zařazené zaměstnance. To naleznete v dokumentaci o kategorizaci prací, kterou musíte mít zpracovanou podle § 37 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví
Kategorie 1 a 2 jsou nerizikové a kategorie 2R, 3 a 4 jsou práce se zvýšeným rizikem. Pokud nemáte zpracovanou kategorizaci prací, hrozí vám pokuta až do výše 3 000 000 Kč – § 92h zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví
Profesní riziko
Pokud pracovní činností zaměstnanců obsahují profesní riziko tak vždy musíte provádět bez ohledu na kategorii prací:
- dohled na pracovištích,
- vstupní lékařské prohlídky,
- periodické lékařské prohlídky.
Do profesního rizika jsou zařazené práce podle část II, přílohy vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
Do pracovního rizika patří:
- Práce ve zdravotnických zařízeních.
- Obsluha stavebních a jim obdobných strojů.
- Obsluha a řízení motorových manipulačních vozíků.
- Obsluha kotlů s výkonem alespoň jednoho kotle 50 kW.
- Obsluha tlakových nádob stabilních.
- Práce na elektrických zařízeních podle jiných právních předpisů.
- Práce ve výškách a nad volnou hloubkou, při použití OOPP.
- Práce záchranářů s výjimkou zdravotnických záchranářů.
- Práce v klimaticky a epidemiologicky náročných oblastech zahraničí.
- Noční práce.
Smlouva s poskytovatelem PLS
Každý zaměstnavatel je povinen uzavřít písemnou smlouvu s poskytovatelem pracovnělékařských služeb. Můžete si zvolit poskytovatelů více.
§ 54 odst. 2 písm. a) zákona č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách
Kdo je poskytovatel pracovnělékařských služeb
Poskytovatelem pracovnělékařských služeb je:
- poskytovatel v oboru všeobecné praktické lékařství nebo
- poskytovatel v oboru pracovní lékařství.
Způsobilost poskytovatele doporučujeme ověřit v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb.
Obsah pracovnělékařských služeb
Pracovnělékařské služby jsou preventivní zdravotní služby, pro sledování vlivu práce na lidské zdraví a snížení nebo v ideálním případě odstranění působících faktorů pracovních podmínek – hluk, vibrace, fyzická zátěž, pracovní poloha, vliv chemických látek apod.
- Hodnocení zdravotního stavu zaměstnanců a uchazečů o zaměstnání.
- Dohled na pracovištích.
- Poradenství
Zaměstnavatel je povinen tyto služby zajistit pro své zaměstnance i uchazeče o zaměstnání
§ 53 zákona č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách
Dohled na pracovištích
Dohled na pracovištích – kategorie 2R, 3 a 4
Dohled na pracovištích poskytovatelem PLS se provádí vždy u kategorie se zvýšeným rizikem tj. 2R – 4 anebo jde-li o profesní riziko.
Periodicky se opakuje minimálně 1 x za 3 roky.
§ 3 odst. 2 vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
Dohled na pracovištích – kategorie 1 a 2
Pro 1. a 2. kategorii není povinné Provádí se, pokud to zaměstnavatel uzná za vhodné nebo si to vyžádá poskytovatel pracovně lékařských služeb s ohledem na charakter provozu.
§ 3 odst. 2 vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
Dokumentace o dohledu na pracovišti
Dokumentací o provedení dohlednu jsou záznamy o provedení dohledu včetně hodnocení pracovních a hygienických podmínek na pracovišti a v zařízení závodního stravování a dalších zařízeních zaměstnavatele. Záznam o provedení dohledu obsahuje:
- datum a místo provedení dohledu,
- popis zjištěných skutečností včetně identifikace nebezpečí a hodnocení rizik,
- návrhy opatření,
- způsob seznámení zaměstnavatele se závěrem dohledu,
- identifikační údaje osob ( funkce, titul, jméno) které pro provedly poradenství a jejich podpisy,
- doklad o převzetí záznamu o dohledu zaměstnavatelem, pokud toto převzetí není stvrzeno podpisem zaměstnavatele nebo osoby jednající jeho jménem.
Poradenství PLS
Poradenství se provádí pro účel:
- hodnocení zdravotního stavu zaměstnanců na základě skutečností zjištěných při dohledu,
- návrhu preventivních opatření proti faktorům pracovních činností a pracovního prostředí,
- školení zaměstnanců určených zaměstnavatelem v první pomoci,
- vybavení pracovišť prostředky pro poskytování první pomoci.
Dokumentace o poradenství
Dokumentace o poskytnutí poradenství obsahuje:
- datum a místo poskytnutí poradenství,
- stručný obsah poradenství.
Další dokumentace
Další dokumentace o o pracovnělékařských službách:
- výsledky provedených analýz, biologických expozičních testů a jiné obdobné záznamy o činnostech prováděných v rámci pracovnělékařských služeb,
- kopie rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví o zařazení práce do příslušné kategorie nebo oznámení zaměstnavatele o zařazení práce do kategorie druhé,
- kopie výsledků šetření příslušných inspekčních orgánů a
- kopie výsledků měření rizikových faktorů pracovních podmínek.
§ 5 vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
Oznamovací povinnost
Zaměstnavatel je povinen sdělit zaměstnancům,
- u kterého poskytovatele pracovnělékařských služeb jim budou poskytnuty pracovnělékařské služby
- jakým druhům očkování a jakým pracovnělékařským prohlídkám a vyšetřením souvisejícím s výkonem práce jsou povinni se podrobit.
Zaměstnavatel musí zaměstnancům umožnit podrobit se těmto očkováním, prohlídkám a vyšetřením.
§ 103 odst. 1 písm. d) zákona č. 262/2006 Sb. zákoník práce
Tyto informace se poskytují zpravidla při školení BOZP – vstupním, popř. periodickém.
Pracovnělékařské služby – pokuty
Pokuta do výše 1 000 000 Kč hrozí zaměstnavateli podle § 92h odst. 9 písm. c) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví:
- Pokud neuzavře zaměstnavatel smlouvu s poskytovatelem PLS – § 92h odst. 7 písm. a) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví
- Pokud při změně zařazení práce do kategorie nebo změně činností zaměstnavatel nedoplní dosavadní smlouvu s poskytovatelem PLS o služby, které doposud nezajišťoval (např. dohled na pracovištích). § 92h odst. 7 písm. c) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví
- Pokud zaměstnavatel nepostupuje při zařazení zaměstnance na pracovní pozici v souladu se závěrem lékařského posudku – § 92h odst. 7 písm. d) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví
- Pokud zaměstnavatel neodešle zaměstnance na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku, o kterou tento zaměstnanec požádal – § 92h odst. 7 písm. e) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.
Pokuta do výše 100 000 Kč hrozí zaměstnavateli podle § 92h odst. 9 písm. e) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví:
- Pokud zaměstnavatel neumožní vstup na pracoviště bývalému zaměstnanci pro zajištění objektivity šetření a ověření podmínek vzniku nemoci z povolání nebo pověřeným zaměstnancům orgánu ochrany veřejného zdraví za účelem ověření podmínek vzniku nemoci z povolání – § 92h odst. 7 písm. f) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.
Pokuta do výše 500 000 Kč hrozí zaměstnavateli podle § 92h odst. 9 písm. d) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví:
- Pokud zaměstnavatel nezajistí pro zaměstnance nebo uchazeče o zaměstnání pracovnělékařské služby – § 92h odst. 7 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.
- Pokud zaměstnavatel nevede dokumentaci o pracovnělékařských službách podle Vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
§ 92h odst. 7 písm. h) zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví
Vstupní lékařské prohlídky
Zaměstnavatel nesmí připustit, aby zaměstnanec vykonával práce, jejichž náročnost by neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti. § 103 odst. 1 písm. a) zákona č. 262/2006 Sb. zákoník práce
- Vstupní lékařská prohlídka se provádí za účelem ověření, zda osoba ucházející se o zaměstnání splňuje požadavky zdravotní způsobilosti pro předpokládaný výkon práce v podmínkách se zvýšenou zdravotní náročností.
- Vstupní lékařská prohlídka se rovněž provádí před změnou druhu práce nebo před převedením zaměstnance na jinou práci, pokud se jedná o práci vykonávanou za odlišných podmínek, než pro které byla dříve posouzena jeho zdravotní způsobilost.
- Odlišnými podmínkami se rozumí navýšení rizikových faktorů nejméně o jeden nebo jejich změna, popřípadě zařazení k výkonu rizikové práce.
§ 10 vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
Vstupní lékařské prohlídky – zaměstnanci
Vstupní lékařské prohlídky se provádí vždy před nástupem zaměstnance k výkonu vlastní práce.
- Zaměstnavatel nemusí provádět vstupní lékařské prohlídky zaměstnanců, kteří jsou zařazení do kategorie 1, bez profesního rizika. Může tyto prohlídky sice zajišťovat, ale není to jeho zákonnou povinností. Provedení prohlídky si může vyžádat i budoucí zaměstnanec a zaměstnavatel mu musí vyhovět a prohlídku zajistit. V tom případě může prohlídku provést registrující poskytovatel (praktický lékař uchazeče o zaměstnání).
- Zaměstnavatel zajišťuje vstupní lékařské prohlídky zaměstnanců, kteří jsou zařazení do kategorie 2, 2R, 3 a 4.
- Zaměstnavatel zajišťuje vstupní lékařské prohlídky zaměstnanců, kteří vykonávají práce v profesním riziku.
§ 59 zákona č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách
Vstupní lékařské prohlídky – „brigádníci“ (DPP a DPČ)
Zaměstnavatel musí zajišťovat vstupní lékařské prohlídky u prací na dohodu o provedení práce (DPP) a dohodu o pracovní činnosti (DPČ), pokud se jedná o práce kategorie 2 a vyšší nebo je její součástí profesní riziko.
Platí zde stejná pravidla jako u zaměstnanců na hlavní pracovní poměr
Vstupní lékařské prohlídky – mladiství
Pro mladistvé platí odlišná pravidle než pro plnoleté zaměstnance.
- Budoucí zaměstnanci do 18 let (mladiství) musí absolvovat vstupní prohlídku vždy (bez ohledu na druh zaměstnaneckého poměru – DPP, DPČ, HPP). Prohlídka se provádí vždy před nástupem nebo při změně práce.
- Prohlídku musí absolvovat výhradně u poskytovatele pracovnělékařských služeb tj. není možné, aby ji absolvovali u svého praktického lékaře.
§ 247 zákona č. 262/2006 Sb. zákoník práce
Úhrada vstupní lékařské prohlídky
- Vstupní lékařskou prohlídku hradí osoba ucházející se o zaměstnání.
- Zaměstnavatel osobě ucházející se o zaměstnání vstupní lékařskou prohlídku uhradí, jestliže s ní uzavře pracovněprávní nebo obdobný vztah. Obě strany se mohou dohodnout o úhradě vstupní lékařské prohlídky i v případě neuzavření pracovněprávního nebo obdobného vztahu.
- Vstupní lékařskou prohlídku, jde-li o posouzení zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání k práci v noci, hradí případný zaměstnavatel vždy.
§ 59 odst. 2 zákona č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách
Periodické lékařské prohlídky
Periodická prohlídka se provádí za účelem zjištění včasné změny zdravotního stavu vzniklé v souvislosti se zdravotní náročností vykonávané práce nebo stárnutím organizmu, kdy další výkon práce by mohl vést k poškození zdraví posuzovaného zaměstnance, nebo k poškození zdraví jiných osob.
Kategorie bez zvýšeného rizika 1 a 2 – periodické lékařské prohlídky
Pro kategorii 1 a 2 (podle zákona č. 258/2000 Sb., o veřejném zdraví) jsou periodické prohlídky dobrovolné. Jejich provedení může vyžadovat jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec.
Výjimka: Periodické prohlídky pro kategorii 1 a 2 jsou ale povinné pokud:
- zaměstnanec vykonává práce v profesním riziku (dříve v riziku ohrožení zdraví) nebo
- prohlídky jsou nařízené jiným právním předpisem.
1.Kategorie – periodické lékařská prohlídka
- 1x za 6 let, nebo
- 1x za 4 roky, jde-li o zaměstnance, který dovršil 50 let věku.
2. Kategorie – periodické lékařská prohlídka
- 1x 4 roky, nebo
- 1x za 2 roky, jde-li o zaměstnance, který dovršil 50 let věku;
Kategorie se zvýšeným rizikem 2R, 3 a 4
Pro kategorii 2R, 3 a 4 (podle zákona č. 258/2000 Sb., o veřejném zdraví) jsou periodické prohlídky povinné.
Kategorie 2R, 3 a 4 – periodické lékařská prohlídka
- V kategorii druhé rizikové (2R) a 3. kategorii se provádí 1x za 2 roky,
- Ve 4. kategorii 1x za 1 rok.
Profesní riziko
Periodická prohlídka u zaměstnanců vykonávajících práci obsahující profesní riziko profesní riziko (pokud není pro provedení periodické prohlídky stanovena kratší lhůta), se provádí
- 1x za 4 roky,
- 1x za 2 roky, jde-li o zaměstnance, který dovršil 50 let věku.
Výše uvedené neplatí, pokud je upraveno jiným právním předpisem.
Dohody o provedení práce a o pracovní činnosti – periodické prohlídky
Periodické prohlídky se vykonávají, pokud se jedná o:
- práce v profesním riziku,
- zařazení do kategorie 2R, 3 a 4
- pokud jsou stanovené jiným právním předpisem,
- pokud provádění těchto prohlídek zaměstnanec či zaměstnavatel vyžaduje.
Mladiství – periodické prohlídky
Zaměstnanci do 18 let tj. mladiství musí absolvovat opakovanou prohlídku nejméně 1x za 12 měsíců.
§ 247 odst. 1 písm. b) zákona č. 262/2006 Sb. zákoník práce
Mimořádné prohlídky
Mimořádná prohlídka se (při přerušení výkonu práce na dobu delší než 6 měsíců) neprovádí pro čerpání mateřské nebo rodičovské dovolené.
Zdravotní způsobilost – platnost
Zdravotní způsobilost získaná před 1.1. 2023 je platná do uplynutí platnosti lékařského posudku nebo do provedení nejbližší pracovnělékařské prohlídky.
Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k práci
Obsahuje:
- údaje o pracovním zařazení posuzované osoby, dále údaje o druhu práce a o konkrétní pracovní činnosti, režimu pracovní doby, o rizikových faktorech ve vztahu ke konkrétní práci, míře rizikových faktorů pracovních podmínek vyjádřené kategorií práce podle jednotlivých rozhodujících rizikových faktorů pracovních podmínek,
- posudkový závěr,
- identifikační údaje posuzujícího lékaře a jeho podpis a
- termín provedení mimořádné prohlídky, je-li takový postup důvodný.
Zavedení systému PLS
- Prostudujte kategorizaci prací – zjistěte zařazení jednotlivých pracovních pozic do kategorií.
- Prověřte, zda vaši zaměstnanci nevykonávají práce, ve kterých je obsaženo profesní riziko – část II, přílohy vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče
- Uzavřete písemnou smlouvu s poskytovatelem pracovnělékařských služeb.
Ověřte si způsobilost v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb.
- Informujte své zaměstnance prokazatelným způsobem (například při vstupním školení BOZP):
- Kdo je poskytovatel PLS
- Jaký je obsah a rozsah lékařských prohlídek ve vaší organizaci.
- Vyžádejte si od poskytovatele PLS:
- Návrh vybavení pracovišť prostředky pro poskytování první pomoci – především lékárničky.
- Obsah, formu a rozsah školení zaměstnanců – poskytování první pomoci.
- Obsah vstupních a periodických (popřípadě výstupních) lékařských prohlídek.
- Nastavte dohled na pracovištích:
- Pokud máte zaměstnance v kategorii 1 nebo 2, nemusíte prohlídky (ale můžete) provádět). Prohlídky si ale může také vyžádat váš poskytovatel PLS.
- Pokud máte zaměstnance v kategorii 2R, 3 nebo 4 nebo se na vás vztahuje profesní riziko, musíte provádět dohled na pracovištích minimálně 1x za 3 roky.
- Na základě zařazení zaměstnanců do kategorií a profesního rizika nastavte, zda se budou nebo nebudou vykonávat vstupní lékařské prohlídky (stejné pro zaměstnance i DPP a DPČ).
- Zaměstnanci 1. kategorie nemusí vstupní lékařské prohlídky absolvovat (ale mohou pokud to vyžaduje zaměstnavatel nebo uchazeč o zaměstnání a to i u svého registrujícího lékaře).
- Zaměstnanci zařazení do kategorie 2, 2R, 3 a 4 musí absolvovat vstupní prohlídky u poskytovatele PLS.
- Zaměstnanci s profesním rizikem musí absolvovat vstupní prohlídky u poskytovatele PLS.
- Mladiství (pod 18 let) musí absolvovat vstupní prohlídky u poskytovatele PLS.
- Na základě zařazení zaměstnanců do kategorií a profesního rizika nastavte, zda se budou nebo nebudou vykonávat periodické lékařské prohlídky .
- Zaměstnanci 1 a 2 kategorie nemusí absolvovat periodické lékařské prohlídky.
- Zaměstnanci zařazení do kategorie 2R, 3 a 4 musí absolvovat periodické lékařské prohlídky.
- Zaměstnanci s profesním rizikem musí absolvovat vstupní periodické lékařské prohlídky.
- Nastavte systém řízení PLS – procesy včetně nastavení odpovědností (např. formou organizační směrnice PLS)
- Nástup nového zaměstnance.
- Výstup zaměstnance.
- Sledování faktorů pracovních podmínek včetně měření.
- Vedení lhůt.
- Způsob a forma uložení a vedení dokumentace – záznamy z lékařských prohlídek, záznamy o poradenství, dohledu na pracovištích, protokoly o měření faktorů pracovních podmínek, komunikace s PLS a orgány veřejného zdraví (Krajská hygienická správa). V listinné formě nebo elektronické, popř. smíšené.
- Komunikaci se zástupci smluvního poskytovatele PLS.
- Způsob zajištění poskytování první pomoci na pracovištích.
- Evidence a kontrola prostředků první pomoci, lékárniček a doplnění a nahrazení.
- Evidence a odstraňování zjištěných závad (např. z dohlídek na pracovištích).
- Postup při mimořádných událostech – pracovní úrazy, nemoci z povolání….
- Nastavte způsob vedení a sledování lhůt:
- periodické lékařské prohlídky,
- školení zaměstnanců pro poskytování první pomoci,
- expirace léků v lékárničkách,
- opakovaný dohled na pracovišti.