V oblasti pracovních úrazů došlo nařízením vlády č. 322/2025 Sb., účinným od 1. ledna 2026, k několika hlavním změnám.:

Pro pracovní úrazy, ke kterým došlo před 1.1.2026 se postupuje v souladu s nařízením vlády č. 201/2010 Sb.

Členění pracovních úrazů

Pracovní úrazy se člení na:

  1. smrtelný pracovní úraz, kterým se rozumí takové poškození zdraví, na jehož následky úrazem postižený zaměstnanec nejpozději do 1 roku ode dne, kdy k pracovnímu úrazu došlo, zemřel,
  2. závažný pracovní úraz, kterým se rozumí úraz, u kterého trvá hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance více než 5 po sobě jdoucích kalendářních dnů, nebo lze-li vzhledem k povaze zranění takovou dobu hospitalizace předpokládat, nebo životu nebezpečný nebo hromadný pracovní úraz,
  3. pracovní úraz, u kterého došlo ke zranění zaměstnance s dočasnou pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny, přičemž se nejedná o úraz závažný nebo smrtelný,
  4. pracovní úraz, u kterého nebyla způsobena dočasná pracovní neschopnost nebo byla způsobena dočasná pracovní neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny.

Kniha úrazů

Byla odstraněna položka: „počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu“, podle podle  § 2 odst. 1 písm. e) nařízení vlády č. 201/2010 Sb.

Aktuální obsah knihy úrazů podle § 3 nařízení vlády č. 322/2025 Sb.

  1. datum a čas úrazu,
  2. místo, kde k úrazu došlo,
  3. činnost, při níž k úrazu došlo,
  4. celkový počet zraněných osob,
  5. druh zranění a zraněnou část těla podle přílohy č. 1, je-li tato informace zaměstnavateli známa,
  6. popis úrazového děje,
  7. druh úrazu,
  8. zdroje úrazu,
  9. příčiny úrazu,
  10. k) jména svědků úrazu a
  11. l) jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal.

Ohlášení pracovního úrazu

Ohlášení – smrtelné pracovní úrazy

  1. Elektronicky prostřednictvím portálu SUIP –  oblastnímu inspektorátu práce podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo.
  2. Elektronicky nebo v listinné podobě:
    • odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pokud u zaměstnavatele působí.
    • územně příslušnému útvaru Policie České republiky podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo,
    • zdravotní pojišťovně, u níž byl zaměstnanec při vzniku pracovního úrazu pojištěn.

Ohlášení – závažné pracovní úrazy

  1. elektronicky prostřednictvím portálu SUIP –  oblastnímu inspektorátu práce podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo.
  2. Elektronicky nebo v listinné podobě:
    • odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pokud u zaměstnavatele působí.
    • územně příslušnému útvaru Policie České republiky podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo,

Ohlášení – ostatní pracovní úrazy

  1. Elektronicky nebo v listinné podobě:
    • odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pokud u zaměstnavatele působí,
    • územně příslušnému útvaru Policie České republiky podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin.

Záznam o pracovním úrazu – zasílání


  • Právní předpis: § 6 nařízení vlády č. 322/2025 Sb.
  • Komu: zaměstnavatel zasílá záznamy všech pracovních úrazů s výjimkou § 2 písm. d) nařízení vlády č. 322/2025 Sb. (tj. pracovních úrazů bez pracovní neschopnosti nebo s jejím maximálním trváním nepřesahujícím 3 kalendářní dny)
  • Kdy: do 15 dní ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl místně příslušnému inspektorátu práce a zaslání záznamu o pracovním úrazu)
  • Jak: elektronicky prostřednictvím portálu SUIP.

Podepsání záznamu o úrazu 

§ 6 odst. 2 nařízení vlády č. 322/2025 Sb.

Platí pro smrtelné, závažné a pracovní úrazy s dočasnou pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny. Potom, co zaměstnavatel odešle záznam o pracovním úrazu na portál SUIP, stáhne jej z tohoto portálu, vytiskne a nechá jej v listinné formě podepsat nebo jej v elektronické podobě uloží a zajistí jeho podepsání uznávanými elektronickými podpisy:

  1. postiženého zaměstnance,
  2. svědků,
  3. zástupce zaměstnanců pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, zástupce odborové organizace,
  4. zaměstnavatele

Archivace záznamu o úrazu

§ 6 odst. 2 nařízení vlády č. 322/2025 Sb.

Zaměstnavatel je povinen uchovávat podepsaný záznam o pracovním úrazu zaměstnance po dobu 10 let.

Předání podepsaného záznamu o úrazu

Po jedné kopii podepsaného záznamu o pracovním úrazu předá zaměstnavatel bez zbytečného odkladu:

  1. úrazem postiženému zaměstnanci,
  2. zástupci zaměstnanců pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci a zástupci odborové organizace, pokud u zaměstnavatele působí.
  3. v případě smrtelného pracovního úrazu předá jednu kopii rodinným příslušníkům úrazem postiženého zaměstnance.

Zaslání záznamu o úrazu

Podepsaný záznam o úrazu podle § 6 odst. 2 nařízení vlády č. 322/2025 Sb. zaměstnavatel zašle elektronicky nebo v listinné podobě nejpozději do 15 pracovních dnů ode dne, kdy se o pracovním úrazu dozvěděl:

  1. územně příslušnému útvaru Policie České republiky podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin, nebo v případě smrtelného pracovního úrazu,
  2. zdravotní pojišťovně, u které byl pracovním úrazem postižený zaměstnanec při vzniku pracovního úrazu pojištěn.
  3. organizační jednotce pojišťovny, u které je zaměstnavatel pojištěn – zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání. Zde není v § 8 nařízení vlády č. 322/2025 Sb. uvedena lhůta pro zaslání.

Aktualizace záznamu o pracovním úrazu

§ 9 nařízení vlády č. 322/2025 Sb.

Dozví-li se zaměstnavatel o skutečnostech, které vedou ke změně údajů uvedených v odeslaném záznamu o pracovním úrazu podle § 6 odst. 1 nařízení vlády č. 322/2025 Sb., bez zbytečného odkladu aktualizuje záznam o pracovním úrazu v portálu úřadu a zašle jej prostřednictvím portálu SUIP oblastnímu inspektorátu práce a dále stranám, který zasílal původní.