Prověrka BOZP

22. 05. 2015

Novinky

Povinnost pro každého zaměstnavatele provádět prověrky BOZP stanoví Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, § 108, odst.5

Cíl roční prověrky

  1. komplexní prověření zajištění BOZP na všech pracovištích tj. dodržování právních norem i vnitřních předpisů BOZP organizace.
  2. odstranění zjištěných závad.

Kdy?

Prověrku lze provést kdykoli v kalendářním roce, není nutné ji provést v lhůtě 12 měsiců která začíná běžet ode dne provedení předešlé prověrky. U větších organizací doporučujeme provádět na etapy.

Kdo?

Právní předpis (Zákoník práce pouze určuje, že prověrka je provedena “v dohodě s odborovou organizací a se souhlasem zástupce zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci”. Tzn. že se ani odbory ani zástupce zaměstnanců pro oblast BOZP (pokud jsou v organizaci ustanoveny)se prověrky nemusí nutně zúčastnit, postačí, že bude prováděna s jejich vědomím.

Prověrky by se měli zúčastnit:

  • Člen top managementu odpovědný za BOZP v organizaci,
  • Osoba odborně způsobilá v prevenci rizik pro organizaci – bezpečnostní technik.
  • Vedoucí kontrolovaných pracovišť.
  • Poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Obsah prověrky

Doporučujeme provádět současně kontrolu stavu BOZP a PO, přestože to právní předpisy nevyžadují. Níže uvedený seznam je orientační.

  1. Odstranění neshod z předešlé prověrky.
  2. Kontrola plnění úkolů v BOZP přiřazených jednotlivých pracovních pozicích (stanoveno v organizační směrnici BOZP)
  3. Kontrola funkčnosti jednotlivých prvků řízení BOZP a pO
  4. Zajištění garance odborně způsobilých osob (pokud jsou k provozu třeba) : osoba odborně způsobilý v prevenci rizik, požární technik, preventista PO, koordinátor BOZP…)
  5. Soulad kolaudačního rozhodnutí popřípadě nájemní smlouvy s provozovanými činnostmi.
  6. Důkazy o provádění kontrolní činnosti a monitorování nebezpečných činností o odstraňování zjištěných závad.
  7. Identifikace a zhodnocení rizik – zda odpovídá aktuálnímu stavu. Důkazy o řízení rizik. Výměna rizik při současné práce více organizací na jednom pracovišti apod.
  8. Zařazení prací do kategorie – kategorizace prací – zda odpovídá aktuálnímu stavu.
  9. Kontrola aktuálnosti dokumentace.
  10. Důkazy o účasti zaměstnanců na zajišťování BOZP a PO.
  11. Provádění školení a vzdělávání zaměstnanců včetně odborných školení. Komplexnost, odbornost lektorů, důkazy o provedených školeních.
  12. Zajištění pracovnělékařských služeb – zdravotní prohlídky, poradenství, dozor na pracovištích.
  13. Vybavení pracovišť věcnými prostředky PO a prostředky první pomocí.
  14. Pracovní úrazy – vedení záznamů a záznamů, evidence, šetření, odškodnění.
  15. Osobní ochranné pracovní prostředky – používání, aktuálnost směrnice pro poskytování OOPP, kompatibilita OOPP používaných současně.
  16. Stroje a technická zařízení (včetně vyhrazených technických zařízení)- zpracování a aktuálnost dokumentace (místní provozně bezpečnostní předpisy), provádění údržby, pracovní prostor,způsobilost obsluhy, kontroly revize a zkoušky (včetně zpracovaného harmonogramu), dotažitelnost dokumentace od výrobce, stav STOP vypínačů, bezpečnostní značení…..
  17. Skladování – úplnost a aktuálnost místního provozního řádu skladu, způsob skladování, manipulační prostory a cesty, označení cest, manipulačních prostorů,podlah a regálů.
  18. Kontrola všech pracovišť – dodržování zákonných i vnitřních předpisů.
  19. Kontrola povědomí zaměstnanců o systému řízení BOZP a PO – formou dotazů.

Vyhodnocení prověrky

O průběhu prověrky je proveden záznam, který obsahuje především seznam neshod, návrhu k jejich odstranění, zodpovědnou osobu za odstranění a termín odstranění.

Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, § 108, odst.5):
Zaměstnavatel je povinen organizovat nejméně jednou v roce prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích a zařízeních zaměstnavatele v dohodě s odborovou organizací a se souhlasem zástupce zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zjištěné nedostatky odstraňovat.

Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, § 108, odst.5):
Zaměstnavatel je povinen organizovat nejméně jednou v roce prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích a zařízeních zaměstnavatele v dohodě s odborovou organizací a se souhlasem zástupce zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zjištěné nedostatky odstraňovat.