Základní povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP

Co všechno musí udělat každý zaměstnavatel pro zajištění bezpečnosti práce (BOZP) ve své organizaci.

Každý zaměstnavatel:

  • Zpracuje Kategorizaci prací pro všechny pracovní pozice – zpracovat dokumentaci a zaslat na Hygienickou stanici.
  • Zpracuje dokumentaci BOZP a PO.
  • Identifikuje a zhodnotí rizika. O tom zpracuje dokumentaci a rizika průběžně řídí prostřednictvím osoby odborně způsobilé v prevenci rizik.
  • Provádí školení zaměstnanců – nástupní školení BOZP, opakovaná školení, profesní a odborná školení – řidiči vysokozdvižných vozíků, svářeči, práce ve výškách atd.
  • Zajišťuje bezpečná pracoviště – bezpečnostní značení, dodržení prostorových požadavků na pracoviště a cesty.
  • Poskytuje zaměstnancůc osobní ochranné pracovní prostředky – OOPP
  • Zajišťuje pracovnělékařské služby tj. zdravotní prohlídky zaměstnanců, dozor na pracovištích a poradenství.
  • Kontroluje dodržování BOZP a PO na všech pracovištích.
    + Šetří, eviduje a odškodňuje pracovní úrazy.

Každý zaměstnavatel musí opakované provádět:

  • Prověrku BOZP na všech pracovištích (1x za rok).
  • Revize a kontroly strojů a zařízení (podle harmonogramu revizí a kontrol).
  • Školení zaměstnanců (opakován školení je stanoveno právní předpisy nebo v dokumentaci zaměstnavatele.
  • Řízení(identifikace a hodnocení) rizik na všech pracovištích (průběžně při změně podnímek)
  • Kontroly dodržování předpisů BOZP a PO (průběžně).
  • Evidenci a šetření pracovních úrazů (při vzniku úrazu).

Pokuty na úseku bezpečnosti Pokuty za nedodržování BOZP (až 2 mil. Kč)


Další povinnosti zaměstnavatele:

Při nástupu do práce musí být zaměstnanec seznámen s pracovním řádem a s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jež musí při své práci dodržovat.

Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu prác

Povinnost zaměstnavatele zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci se vztahuje na všechny fyzické osoby, které se s jeho vědomím zdržují na jeho pracovištích.

Náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je povinen hradit zaměstnavatel; tyto náklady nesmějí být přenášeny přímo ani nepřímo na zaměstnance.

Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.


Dále je zaměstnavatel je povinen:

  • nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával zakázané práce a práce, jejichž náročnost by neodpovídala jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti,
  • informovat zaměstnance o tom, do jaké kategorie byla jím vykonávaná práce zařazena,
  • sdělit zaměstnancům, u kterého poskytovatele pracovnělékařských služeb jim budou poskytnuty pracovnělékařské služby,
  • zajistit zaměstnancům dostatečné a přiměřené informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, které se týkají jejich práce a pracoviště,
  • seznámit těhotné a kojící ženy a matky do konce devátého měsíce po porodu s riziky a jejich možnými účinky na těhotenství nebo kojení a učinit potřebná opatření,
  • zajistit zaměstnancům poskytnutí první pomoci,
  • vést dokumentaci BOZP,
  • zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k BOZP, které se týkají jimi vykonávané práce.
  • přijmout opatření, pokud na jeho pracovišti pracují současně s jeho zaměstnanci také zaměstnanci cizí organizace.

Zajistíme vše za vás – outsourcing BOZP a PO

Měsíční paušální cena od 250,- Kč. Více o outsourcingu BOZP a PO  Více informací
 
Zakoupit outsourcing v e-shopu GUARD7,v.o.s.    Objednejte si outsourcing BOZP a PO u G U A R D 7, v.o.s.


Chcete znát situaci ve vaší firmě? Objednejte si audit BOZP a PO

Objednat provedení auditu BOZP a PO v e-shopu GUARD7,v.o.s.    Konzultujte s G U A R D 7, v.o.s.



Podrobnější informace o jednotlivých povinnostech zaměstnavatelů naleznete v dalších kapitolách Lexikonu.